Friday, February 20, 2009

Cerita TENTANG AKU

Cerita Tentang Aku.
ADEGAN (1)

AKU YANG PASRAH

Kelihatan seorang gadis terdampar di atas lantai. Longlai.

“Masih terdamparku di sini
Tiada jalan mungkinku lalui
Haruskah hidupku dipersenda
Mengharungi dugaan melanda
Ku berserah..”

Lampu perlahan-lahan gelap.




ADEGAN (2)

AKU DAN FAMILY POTRAIT


Gadis duduk di kerusi di tengah pentas.

Aku dilahirkan dalam sebuah keluarga yang boleh dikatakan sempurna. Aku ada abah, ada mak, abang dan aku juga ada adik macam keluarga orang lain. Status kehidupan keluargaku kalau nak dibandingkan dengan mana-mana keluarga yang ada…aku rasa sama saja…tak terlalu kaya dan tak juga terlalu miskin. Kalau orang ada satu mak, aku ada tiga mak sebab bapak aku tiga kali kahwin…fuyoo!! hebatkan bapak aku (ketawa) mak aku yang pertama ialah mak kandung aku, dia…dia tinggalkan aku masa aku kecil lagi (sebak) aku tak pernah melihat wajah mak aku tu. Tapi yang pasti dia tentu cantik macam aku (tersengih) ishk kalau tak cantik masa kan bapak aku tu nak kahwin dengan dia.

Aku rasa jiwa aku sengsara apabila hati aku aku bertanya kenapa mak kandung aku, mak yang mengandungkan aku dan melahirkan aku sanggup membuang aku. Kenapa? (menangis) aku tahu, aku sedar sebab semasa aku kecil dulu, aku cacat! Buruk! Ya betul. Aku tak tipu, masa tu aku tak boleh bercakap, kaki aku pengkah, kulit aku merekah-rekah (membuat gaya) kerana itu dia tak boleh menerima aku!.. tapi itu dulu! Itu dulu hahaha…(ketawa puas) aku akhirnya sembuh seperti yang semua orang lihat sekarang.( bergerak bebas seperti menari riang).


Lampu sorot malap dan gelap



ADEGAN (3)

MAK TIRIKU YANG GILA

(Duduk di hujung pentas) Lepas mak aku pergi, tinggal lah aku dengan bapak aku berdua. Kehidupan kami tetap bahagia walaupun tanpa mak. Nak dijadikan cerita, tak lama selepas itu bapak aku yang bekerja sebagai pegawai kerajaan telah diarahkan untuk berpindah ke sabah. Kami pun berhijrahlah ke negeri di Bawah Bayu. Kehidupan kami di sabah tidaklah sesibuk di Semenanjung. Di Sabah, suasananya lebih tenang, udaranya segar, masyarakatnya semua ramah..dan sumandak-sumandaknya pun lawa-lawa! Bapak aku pernah berjanji untuk tidak berkahwin lagi..tapi kalau dasar jantan kalau dah kemaruk nak…(terhenti). Bapak aku apa lagi, kahwin lagilah!! Kali ni dia kahwin dengan orang Sabah. Maka bermulalah episod kehidupan aku dipelihara oleh ibu susuan aku yang aku anggap biul ni (ketawa).

Mak aku yang nombor dua ni dia adalah pakar…pakar dalam bab kait-mengait benang. Semua alas meja, alas kerusi, lapik tv di rumah tu, hah! Dialah yang punya kerja. Dia juga suka buat kek. Ada kek warna coklat, ada warna oren warna hijau, merah jambu, warna pelangi pun ada. Nampak macam sedapkan…tapi cubalah rasa…sama je rasa semua kek tu..

Mesti kalian semua hairan mengapa aku menganggapnya gila. (sinis) Selama aku hidup di dunia ni tak pernah sekalipun…tak pernah walau sekalipun! Aku mendengar dari mulut mak aku yang munggil itu menyebut atau memanggil aku dengan panggilan anak…dan yang paling menyakitkan aku tak pernah merasa macamana kasih sayang sebenar seorang ibu (sedih). Aku tak pernah berkesempatan untuk bersalam dan mencium tangan mak tiri aku. Tak pernah! Aku teringin sangat-sangat nak mencium tangan mak Aku teringin sangat nak memeluk emak aku, aku ingin merasakan kehangatan tubuh mak pada pipi dan tubuhku, mendengar irama degupan jantungnya perlahan di telingaku yang pasti mententeramkan jiwaku, merasa helaan hangat nafasnya diubun-ubun rambutku…tapi..aku tak pernah merasa semua itu!! Tak pernah!! (sebak). Emak… aku rindukan pelukanmu, mak!!! (menjerit & menangis)

Nak dijadikan cerita nasib mak tiri aku tu kurang baik. Tiba-tiba aje dia jadi kurang siuman. Orang cakap dia terkena buatan orang...Entahlah..? aku cuba sedaya upaya aku untuk memahami keadaan mak. Aku cuba untuk tidak menyalahkan mak aku. Aku himpunkan pelbagai alasan dan kemungkinan…mak aku mungkin…tertekan barangkali atau kurang sihat atau terganggu…

ya sebab aku masih ingat dulu semasa aku berumur 14 tahun. Bapak pernah membawa mak aku berubat cara kampung. Tak banyak yang aku tahu tapi yang pasti memang seram sejuk juga aku bila mendengar ketawanya.

‘Eh! apa korang buat ni? Haha..(ketawa) oo.. ingat aku ni sakit? Gila? Kena sampuk? Aku tak sakitlah?...ishk! apa ni..jangan pegang akulah. Aku terajang nanti (marah) oiii…apa yang kau merepek ni hah! Korang ni gilakah?! Apa yang kau baca tu..bencilah aku dengar!! Pergi!...lepas!!..’

Lepas berubat tu mak aku kelihatan ok tapi tak lama. Selepas beberapa hari, penyakit sewel mak aku tu datang balik. Dia mula marah-marah…dan akulah tempat dia melepaskan kemarahannya. Pelbagai kemungkinan dan alasan cuba aku fikirkan agar kekusutan fikiran aku tu dapat aku uraikan…Hanya dengan alasan ini sahajalah yang dapat membuatkan aku bersabar dan mengubat perasaan kecewa aku ini. Aku tak mahu menyalahkan mak seratus peratus…mak, aku sedia memaafkan mak walau apa pun..haha..yake?(sinis)

(Bangun dengan pantas dan menuju ke tengah pentas) Sebenarnya aku benci, aku benci sangat keluarga aku! Mak bapak aku tak pernah ajar aku kenal tuhan, jauh sekali sembahyang dan mengaji.. Sebab itulah aku jadi macam ni! (marah & sedih) Orang selalu mengutuk, mengata keluarga kami ni macam..macam..macam-macamlah.. mak aku tu tak tau jaga anaklah, bapak aku tu kaki perempuan, abang aku tu penagih dadahlah!... tau sebab apa? Sebab keluarga kami kecoh, asyik bergaduh, bertekak. Ada sahaja yang tak kena pada kami adik beradik. Tak apalah nak cakap apa pun, cakaplah, sebab telinga aku ni dah lali, dah terbiasa dengan hinaan makian!! tapi satu…satu yang aku tak boleh terima bila orang cakap mak aku gila! Mak aku nak gila ke, nak sewel ke, dia tetap mak aku…

Bapak aku ni lagi satu, asyik bergaduh dengan mak aku. Setiap hari aku dapat tengok sepak terajang di rumah tu. Kalau tak bapak, mak yang kena, kalau tak mak..ini yang sial ni… mesti aku atau adik akulah yang kena! Itulah sebabnya aku sering menjauhi bapak aku, akhirnya mak dan bapak aku bercerai…bapak aku bercerai untuk kali yang kedua!! (marah & menangis)

















ADEGAN (4)

AYAHKU TAK SERIK-SERIK…MENYUSAHKAN!



(Buat gaya dan aksi seorang penyanyi 60an) “Ayahku kahwin lagi..dengan si dara jelita…” (menyanyi sambil mengejek) Aku benci!! Aku benci bapak aku sebab selepas bercerai aku ingatkan dia akan insaf. Kalau dah dasar jantan buaya tembaga, tetaplah buaya! Dia berkahwin lagi!!! Dasar jantan! Pantang nampak perempuan dahi licin..mulalah nak miang! Masuk kali ni tiga kali bapak aku kahwin..dan kami akhirnya dapatlah mak baru. Aku ingatkan hidup aku akan bertambah baik dan aku akan mendapat kasih sayang seorang mak, tapi langit yang mendung memang dah pasti akan hujan siap rebut petir lagi!!!! hidup aku menjadi bertambah sengsara..

Dan mak aku yang ketiga ni pula perangainya…(berfikir) macam hantu!...macam setan!.. Kalau Iblis lakhnatullah tu tengok, pasti dia pun tabiklah!…Dia selalu menyusahkan aku adik beradik! (marah)..yang celakanya lagi… dia ni setiap kali bergaduh dengan bapak aku pasti dia mengugut nak lari dari rumah (masukkan dialog emak bercakap nak lari dari rumah)…tapi yang hairannya..dia tak juga lari-lari..ada juga muka beruk dia tu di rumah kami…ishk! Mampos lagi baguslah dia tu!! (berang) …tulah kahwin lagi banyak-banyak.. ada ramai mak pun, macam takda mak…



ADEGAN (5)

MALANG YANG BERLALANG.

‘celaka punya budak berapa puluh kali aku cakap jangan makan makanan aku…kurang ajar!! Korang ingat semua harta ni korang yang punya…’ (sambil menendang, memukul)

‘mak, ampun mak… kami lapar mak…tolonglah.. sakit! Sakit!...’ (sambil melakukan aksi mengelak dipukul dan kesakitan)

Aku semakin kerap dipukul oleh mak tiri aku. Bapa aku tak pernah kisah tentang kami adik-beradik..sedikit pun dia tak ambil pusing pasal perangai mak tiri aku tu. Mak tiri aku tu memang layak digelar pengikut setn yang baik!! Dia pandai berpura-pura. Depan bapak aku, tangan dia lembut mengusap kepala aku dengan adik-adik aku..belakang bapak aku tangan lembutnya bertukar menjadi tukul besi yang mampu memecahkan batu granit yang keras! Kenapa mak benci sangat dengan aku? Kenapa mak asyik menyumpah aku? Memaki aku? Mungkin…mungkin mak marah sebab aku tak dengar cakap dia. Kalau dua tiga kali mungkin tak apalah…tapi aku mendengar makiannya hampir setiap hari, selama bertahun-tahun!

‘hei kau ni sial betullah! Kenapalah kau hidup?! Kenapa kecik-kecik dulu kau tak mati je hah!’ tulah ayat keramat yang sering mak aku gunakan kepada aku. Mak aku selalu mendoakan aku agar mati cepat…hina sangatkah aku ni? Sampai hati mak cakap macam tu pada aku (sebak) mak tak sedarkah kata-kata mak itu satu doa? Kenapa mak sanggup mendoakan aku cepat mati? Kenapa? Adakah mati adalah jawapan kepada kesengsaraan…Semua persoalan itu tak dapat aku jawab, Aku cuma menyimpannya jauh di dalam hati ni…tak apa mak! Tak apa! Makilah! Hamunlah selagi aku hidup…



ADEGAN (6)

BERSERAH

Akulah satu-satunya anak ayah aku yang dapat masuk ke Universiti. Tapi..bapak aku tak pernah bangga dengan aku. Mak aku? Huh..jangan harap! Terus terang aku cakap aku sebenarnya cemburu sangat melihat kawan-kawan aku yang riang bersama keluarga mereka. Setiap kali cuti semester, semua kawan-kawan aku akan pulang ke rumah masing-masing untuk bersama dengan keluarga..Aku tidak..Pelbagai alasan yang cuba aku bangkitkan kepada bapak aku.Aah..apa-apa sahajalah!!asalkan aku tak balik ke rumah celaka tu…tapi sampai bila? Untuk alasan apa lagi untuk aku teruskan hidup aku ni? Aku tak mahu balik rumah…! Tekanan semakin kerap menyinggah dalam hidupku. Aku adalah manusia, bukan binatang atau barang yang boleh dihentak ke dinding, dipukul dan disiram dengan air panas… aku manusia, ada hati dan perasaan. Hidup aku tak ubah seperti di dalam neraka. Aku benci takdir ini, aku benci hidup aku, aku benci segalanya…tapi aku tak mampu membenci mak dan bapa sekalipun mereka mengajar erti derita dalam kamus hidupku…dan aku sangat berterima kasih kepada semua penderitaan yang pernah aku rasa dalam hidup ni..Biarlah aku relakan segala-galanya. Aku berserah…..

No comments:

Post a Comment